מי הוא האמריקן פיט-בול טרייר?

מי הוא האמריקן פיט-בול טרייר?
על מנת לנסות לענות על השאלה, עלינו לחזור אחורה בזמן כ-800 שנה לאיים הבריטים. באותה תקופה נהוג היה לשסות כלבים בחיות בר ובשוורים לשם "השעשוע".
לצורך זה, השתמשו בכלבי צייד גדולים וחזקים.

בספרד הם נקראו-"ALANO" בגרמניה-"BARABNT" ובאנגליה-"BITERS".
בד בבד התפתחו כלבים שהתאימו למטרה זו ספציפית.
הכלב שהתאים למטרה זו נקרא –BULL- BITER" ", או בשמו היותר מוכר " BULL- DOG", (אין הכוונה לבולדוג המודרני).

המגדלים פיתחו כלב בגודל בינוני, בעל לסתות חזקות, כושר גופני גבוה ועמידות לכאב. והשביחו ואף טיפחו את המובחרים שבהם.
למעשה, החזקה של כלב אמיץ וחזק, העניקה לבעליו סטאטוס וכבוד רב באותם ימים.

בשנת 1835 לערך, העביר הפרלמנט הבריטי חוק האוסר התגרות ושיסוי כלבים בבעלי חיים, או האחד בשני. ה"ספורט" של שיסוי כלבים בחיות גדולות (פרים,דובים וכו') נעלם אט אט. אך "ספורט" שיסוי כלב בכלב, התפתח באופן מחתרתי. המגדלים החלו להשביח את "הבייטרים" עבור מטרה זו, כשהם מערבים בתוכנית ההרבעה שלהם, טריירים שונים מקווי עבודה על מנת להעניק מהירות וזריזות.
הבולט שבהם- "טרייר אנגלי לבן", שנודע באומץ ליבו ונחישותו.

ההכלאה התגלתה כמוצלחת במיוחד, הגזע החדש נקרא (1)"בול & טרייר", או- "חצי חצי". ולמעשה שימש בן לוויה לבעליו לכול המטלות היום יומיות שלהן נדרש.
הכלבים הללו זכו לפופולאריות עצומה, והתפתחו מהם קווי דם רבים במקומות שונים, כמו אירלנד-"OLD- FAMILY" ,סקוטלנד-"BLUE –POUL" ובאנגליה, בעיקר בעיר הכורים-"STAFFORDSHIRE".

[(1)הערה: הכוונה אינה לבולטרייר האנגלי והמוכר של המגדל ג'ימי הינקס מברמינגהם ,אנגליה(1876).]

המהגרים הראשונים שהגיעו לאמריקה מבריטניה ומאירלנד באמצע המאה ה-19, הביאו איתם את כלבי הלחימה שלהם. ובמדינה שמלחמת ההישרדות בה הינה מאבק יום יומי, הם ציפו שהפיט-בול יפרח. וכך, באופן טבעי, הפיט-בול, הפך להיות כלב המועדף בשל אופיו וסוג הפעילות לה נדרש. בקרה ושליטה על חיות חווה וריסונן, הגנה מפני חיות טורפות ושודדים והחשוב מיכול, בן לוויה נאמן ואמיץ מאין כמוהו לבעליו.

בד בבד, "ספורט", *קרבות הכלבים, המשיך את תפקידו "הבידורי" עוד מימיי האיים הבריטים.

[*הערה: באותן שנים קרבות כלבים היו חוקיים. עד לשנת 1976 שאז הפכה פעילות זו,לבלתי חוקית בכול 50 המדינות בארה"ב.]

במהלך ה מאה ה 19 הגזע נודע בשמות שונים."PIT TERRIERS " , "PIT BULL TERRIERS ", "HALF AND HALF ", "STAFFORDSHIRE FIGHTING DOGS ", "OLD FAMILY DOGS ",YANKEE TERRIERS" " ועוד….
בשנת1889, אדם בשם "צ'ונצי בנט" (שהיה מגדל פיט-בולים), הקים ארגון בשם –U.K.C, שמטרתו העיקרית רישום הפיטבול כגזע. ׁ(באותה תקופה ה- A.K.C שהינו גוף הכלבנות המרכזי בארה"ב לא רצה שום קשר עם הפיטבול.) בתחילת דרכו ה U.K.Cרשם אך ורק פיטבולים. אך לאחר מכן אט אט החל לרשום גזעים נוספים והפך להיות המועדון השני בגודלו בארה"ב.כיום הUKC מטיל את כובד משקלו בעיקר ברישום ופעילות של כלבי ציד –COONHOUND.

בשנת-1909, הוקם גוף נוסף שנקרא- A.D.B.A, ע"י מגדל בשם "גאי מקורד" (שהיה חברו הטוב של מגדל הפיט-בולים המפורסם "ג'ון פריצ'רלד קולבי"). ורשם פיט-בולים באופן אקסקלוסיבי . עד עצם היום הזה כשהוא מנוהל ע"י משפחת גרינווד הסטנדרט המקורי של הפיטבול לא שונה. הADBA- מקיים תחרויות תצוגה ואף תחרויות ספורט כגון אג'ילטי וגרירת משקל.

בשנת 1936 לאחר הופעת הסדרה המפורסמת והפופולארית –LITLE RASCAL"". ו OUR-" GANG" שטף גל של פופולאריות את אמריקה. כול אחד רצה פיט-בול. כמו "PETE" הפיט בסדרה. לפופולאריות זו תרמו אף נשיא ארה"ב ה-26, "טיאודור רוזוולט", הסופרת "הלן קלר", השחקן "פרד אסטייר" ואף "גנרל פאטון", שכולם היו בעלי פיט-בולים גאים.

למעשה הכלב המעוטר ביותר באמריקה וגיבור מלחמת העולם השנייה ”קפטן סטבי", אשר הציל מאות חיילים מהתקפת גז,ואף לכד מרגל גרמני היה- פיטבול.

בשל הפופולאריות העצומה, באותן השנים, ממנה נהנה הפיט-בול. קפצה התאחדות הכלבים האמריקאית המרכזית (AKC), על גל הפופולאריות. והסכימה לרשום אותו כ-"אמריקאן סטפורדשייר טרייר", או בקיצור- אמסטף.
באותן שנים הגזע נחשב לכלב משפחה אידיאלי בשל אופיו הנוח ואישיותו היציבה (למעשה עד עצם היום הזה הוא כזה). למי שמכיר מגדל את הגזע הדבר אינו חידוש. התכונות האמיתיות שבו אשר הפכו אותו לכול כך ייחודי בעולם הכלבים הן, אומץ ליבו ונחישותו,ומסירותו לבעליו שאינה יודעת קץ.
בשל סטנדרטים שונים ושיקולים גידוליים, הפיט והאמסטף, אינם נחשבים עוד לגזע אחד.

ובכן כיצד כלב משפחה פנטסטי הפך להיות –"אימת הציבור"?

"זה מוביל אותי לסיפור עצוב!
אף על פי שגזע זה מצא לו אוהדים רבים בכול שכבות האוכלוסייה, כמות לא פחותה של מתנגדים לגזע צצו בכול העולם. פשוטו כמשמעו, קהל האנשים אינו מוכן לסבול כלב עם אישיות כול כך אמיצה.
תאונות קרו משום שכלבים טובים היו בידיים של אנשים לא טובים, אשר לא נקטו באמצעים לחנך ולאלף את הכלבים, על מנת להגן על הציבור.
חייבים אף לציין שכלבים אלו נוצלו ככלי נשק ע"י בעליהם. אך סוג של ניצול מסוג זה אפשרי עם כול גזע שמוגדר כגזע עבודה ומסוגל להגן על עצמו. המגמה התפתחה גם באנגליה, אשר שם עבר חוק "הכלבים המסוכנים" בשנת 1991(D. D. A), דבר שהוביל למהלך ביליתי מתפשר ומוגזם בצורה חסרת פרופורציה כנגד פיט-בולים ובעליהם.
אני עדיין יכול לראות את תוכנית הטלביזיה משנת 1995 שבהם נראים אוהדי הגזע מסתובבים עם כלביהם ענודים בטלאי הכוכב צהוב,במחאה על הנידוי הגזעני כנגד כלביהם."

"אני חייב להביע עמדה נחרצת כנגד התפתחות זו.
ההיסטריה הציבורית כנגד כלבים אלו הייתה ותמשיך להיות משולהבת ע"י התקשורת על כול היבטיה בכול מדינה. במטרה ברורה,לדחוף את עגלת הרייטינג ומכירת העיתונים. בשעה שלא נעשה כול מאמץ לספר את האמת!"

"מאמר העוסק במאות אלפי כלבים מגזע זה שחיים בהרמוניה ומשתלבים בסביבתם בצורה שלווה ושקטה,אין לה שום אפקט אצל אלו אשר מחזיקים במושכות התקשורת.
אך,מספיקה ולו התקיפה הקטנה ביותר,ואפילו שאינה משמעותית, היא ישר תיצור הדים וכותרות רוויות בדם."

"גזע כלבים אמיץ זה, מנודה ללא הצדקה!
זה אינו הכלב, אלא בעליו שאחראים לתאונות.
צריך להדגיש, שמקומו של האמריקן פיט-בול טרייר, הוא רק בידיים אחראיות. אשר מסוגלות להעניק לו חינוך הולם וסביבה איכותית עוד מהיותו גור."

"בעלי כלבים אחראים, אף יעשו בחוכמה אם יעשו יד אחד עם שלטונות החוק,במטרה למצות את הדין עם אלו אשר מנצלים את הכלבים הללו למטרות נפשעות. ורומסים ברגל גסה את אופיו הנהדר של הגזע הזה."

ישנה תוכנית טלביזיה מאוד מרשימה שהכותרת שלה –

THE MAN IS THE BEAST<<<<<<<<<<<<<<<< למען האמת, אין יותר מה להוסיף על כך.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
Call Now Buttonבוא נשב על קפה 052-6055588