המסטיף הפורטוגזי, הידוע בשמו המלא: Cão de Gado Transmontano

המסטיף הפורטוגזי, הידוע בשמו המלא: Cão de Gado Transmontano
גזע זה הוא דוגמה קלאסית ל-2 שאלות מאוד נפוצות: איזה כלב לדעתך הכי טוב ואיך נוצרים גזעים של כלבים, שעליהם אענה בהמשך . . .
2 סברות עיקריות בקשר למקורותיו, האחת אומרת שהוא צאצא ישיר של המסטיף הטיבטי העתיק, והשני שהוא עירבוב של מסטיף ספרדי מקומי עם כלבי רועים אנטוליאן שנדדו מאזור טורקיה.
גזע זה התאים את עצמו במשך מאות שנים לסביבה המאוד קשה באזור זה: הרים תלולים וגבוהים ללא שום שבילי גישה, שטחי מרעה באזורים שאף כלב לא יכול להגיע אליהם על קצה ההר, יחד עם כבשים ועזים מסוג מסויים שחיים בהרים אלו, ומטרתו הייתה לשמור על הכבשים והעזים מזאבים שחיו בהרים אלו (שהיו גם מותאמים לאזור זה).
במשך מאות שנים המסטיף הפורטוגזי התאים את עצמו לסביבה והגזע פשוט השתנה מהמקור, מלפני כמה מאות שנים, לצורה שאנחנו מכירים היום: כלב של 80 ס"מ גובה בכתף וכ-60 קילו (רזה וגבוה) אתלטי מאוד ובעל סיבולת גבוה, תוקפן מאוד לאחרים, בניגוד לכלבי מרעה אחרים הוא לא מגן על טריטוריה אלא על עדר שנודד לכן אין לו יצרים טריטוריאלים מפותחים.
עכשיו שימו לב איך מתפתחים גזעים, ישנם שני גזעים נוספים שהתפתחו ככל הנראה מאותו אב קדום אבל באזורים שונים בפורטוגל אך במשך מאות שנים התאימו את עצמם לסביבה שלהם ולתפקיד שלהם ולכן הם נראים שונה מהמסטיף הפורטוגזי: כלב הרים אסטרלאי ומסטיף אלנג'טואי – Estrela Mountain Dog and Alentejo mastiff
2 גזעים אלו מותאמים לאזורים עם טמפרטורות שונות, אקלים שונה, גובה שונה, תפקיד שונה (הם לא נועדו להגנה מזאבים גדולים כמו המסטיף הפורטוגזי) והטבע במשך מאות שנים עיצב אותם שיתאימו למקום שלהם.
בשנות ה-70 ירדו באופן דרמטי כמויות המרעה באזורים של המסטיף הפורטוגזי ולא היה בו צורך יותר, הוא כמעט ונכחד,שתבינו שבסוף 2005 היו רשומים רק 169 פרטים בוגרים ו418 גורים בהתאחדות הפורטוגזית. היום ישנם מספר אתרים באינטרנט שמוקדשים לפיתוח ושימור גזע זה, ישנם בתי גידול שעדיין שומרים על פיתוחו ואני מקווה מאוד שהוא ישמור על מאפייניו המיוחדים.
לגבי השאלה הראשונה ששאלתי – איזה גזע הכי טוב? – השאלה תמיד היא "לאיזה מטרה?" – לשמירה על עדרים באזור ספציפי בפורטוגל הגזע המושלם הוא המסטיף הפורטוגזי, לא קנגל, לא אסיאתי ולא כלב רועים בולגרי יצליחו בכלל להגיע לאזורים שהמסטיף הפורטוגזי מגיע.

בתמונה ניתן לראות טראנסמונטאנו בעל ניסיון רב במפגשים עם בע"ח.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
Call Now Buttonבוא נשב על קפה 052-6055588